Biżuteria, Inspiracje, Porady

Jak promować biżuterię w internecie ? Przewodnik po e- marketingu vol. 1

Sukces marek biżuteryjnych w internecie
Jeśli nie ma Cię w Internecie, nie ma Cię w ogóle. Indywidualne osoby prawdopodobnie mogą pozwolić sobie we współczesnym świecie na komfort niebytu, ale nie marki. Dotyczy się to zarówno producentów, jak i usługodawców.

Wszystko zaś co niesie za sobą efekt wizualny najlepiej sprzedaje się w Internecie. Internet stał się nie tylko skutecznym kanałem budowania wizerunku marki. Pozwala on również przełożyć obecność w sieci na realizację celów biznesowych i ich monetyzację. Więc jak promować biżuterię w internecie?

Branding

Zanim konsument, czyli nasz potencjalny, świadomy klient dokona decyzji zakupowej produktu, wcześniej zasięga informacji na jego temat w internecie, a równie często dzieli się z innymi internautami swoimi wrażeniami o nim (szczególnie tymi negatywnymi). Fora, rekomendacje znajomych czyli marketing szemrany, fanpage marek w serwisach społecznościowych czy wręcz społeczności tworzone wokół marek  to tylko niektóre miejsca (tzw. media zdobyte”) gdzie na temat Twojej marki toczy się dyskusja. Branding to nic innego jak budowanie świadomości marki.

 

Strategia

Budowa świadomości  marki w internecie powinna w pierwszej kolejności być spójna ze strategią marki, która obejmuje działania online oraz offline. Mało jest marek których jedynym środowiskiem komunikacji marketingowej z klientami jest Internet. Strategia marketingowa jest to proces, który koncentruje ograniczone zasoby firmy na szansach jakie stwarza rynek, których realizacja ma na celu zwiększenie sprzedaży, a w konsekwencji stworzenie trwałej przewagi konkurencyjnej. Inaczej nazywana jest strategią rynkową, w centrum której znajduje się konsument jego potrzeby i preferencje. Tak naprawdę istnienie każdej firmy uzależnione jest właśnie od konsumenta. Skuteczna strategia marketingowa łączy rozwój produktu, promocji, dystrybucji, cen czyli tzw. marketing mix oraz zarządzanie relacjami z klientami i może służyć jako podstawa planu marketingowego. Plan marketingowy zawiera zestaw konkretnych działań, które należy wykonać w celu pomyślnej realizacji strategii marketingowej. Strategia zaś musi być oparta o konkretnie określone cele, określoną grupę docelową klientów oraz utrzymujące się prognozy i trendy.

 

Trendy

Świat i nasza świadomość poddawane są nieustannym zmianom pod wpływem bodźców z zewnątrz, między innymi nowym technologiom. W tym kontekście zmieniają się też nasze zachowania konsumenckie, w tym sposoby podejmowania decyzji zakupowych. Ale żeby dokonać wyboru musimy o nim wiedzieć. Wiedzieć, że posiadamy wybór i znać poszczególne opcję, z możliwością ich porównania. Tu też warto wspomnieć o roli marketingu i kreowaniu potrzeb, zadaniem strategii marketingowej towarów luksusowych jest też uświadomienie klientowi potrzeby posiadania naszego produktu i tego co to za sobą niesie. W zależności od produktu może to być prestiż, elitarność bądź po prostu podkreślanie własnej osobowości.

Po pierwsze świadomość

Zbudowanie świadomości marki w Internecie to przede wszystkim wyjście z produktem w formie zwizualizowanej. W przypadku biżuterii mamy do czynienia z produktem luksusowym, który nie spełnia naszych podstawowych potrzeb i mocno wybiega poza równie podstawowy budżet. Decyzji zakupowych często w tym przypadku podejmujemy pod wpływem emocji, wpływów i kreacji, które do nas docierają w tym najczęściej tych internetowych.

Po drugie prostota

Rok 2017 nadal będzie rokiem marketingu mobilnego, każde kolejne lata także. Badania wskazują jasno, iż urządzenia mobilne zyskują coraz większy udział w konsumpcji Internetu. Warto to wykorzystywać szczególnie w kampaniach o charakterze wizerunkowym, gdzie naszym głównym celem jest budowanie świadomości marki. Okazuje się bowiem że w większości przypadków smartfony i tablety służą do przeglądania różnorodnych ofert. Samej akcji zakupowej użytkownicy dokonują jednak z wersji desktopowych, czyli z komputerów. Dlaczego? Za pomocą urządzenia mobilnego bardzo trudno dokonać zakupu, większość serwisów mimo wersji mobilnych nie jest przygotowana do pełnej funkcjonalności na urządzeniach przenośnych. Warto więc optymalizować ruch mobilny nieco inaczej np. zakładając cele tj.: wykonanie telefonu, pozostawienie mejla, zapisanie do newslettera czy przesłanie sobie linka do produktu. To powinno nam pomóc w efektywnym wykorzystaniu ruchu z urządzeń mobilnych. Bądź wykorzystać nieco kosztowniejsze technologie i udostępnić użytkownikom prosty interfejs zakupowy na mobile. Z jakich narzędzi korzystać, będę pisać w dalszych częściach cyklu.

W Polsce w 2016 roku zanotowano wg corocznego raportu serwisu
We Are Social (dotyczącego stanu mobile’a, rynku internetowego oraz social mediów na świecie) 25,7 mln aktywnych użytkowników internetu, co daje nam 67% procent populacji, który ma dostęp do internetu w Polsce. Udział mobile w penetracji internetu jest z roku na rok coraz wyższa, w roku 2016 roku w Polsce wyniosła 17,6 mln użytkowników, co daje 46% populacji, który korzysta z internetu mobilnego w Polsce, W odniesieniu do stycznia 2015 roku liczba aktywnych użytkowników social mediów na urządzeniach mobilnych wzrosła o 9%, 6% internautów w ogóle i 8% użytkowników social media. Trend ten zdecydowanie się utrzymuje, coraz więcej użytkowników korzysta z internetu poprzez smartfony i tablety, dokonując także decyzji zakupowych, podnosząc konwersję sklepów i serwisów internetowych. Dlatego tak ważne jest dostosowanie sprzedaży do wymogów użytkownika, prostota sprowadza się do konwersji sprzedaży. Jeżeli akt zakupu będzie nastręczał klientowi jakiegokolwiek kłopotu wyborze on często droższą, bądź gorszą opcję, gdzie proces zakupowy będzie uproszczony.

Po trzecie autentyczność i zaufanie

Social media powstały z ludzkich potrzeb, oprócz tej oczywistej jaką jest poczucie wspólnoty i komunikacja, umożliwiają też wyrażanie swojej indywidualności. W świecie tak wysokiej konsumpcji dzieje się to bardzo często poprzez identyfikowanie się z zestawem brandów, które tą indywidualność mają podkreślić. NIe chcemy już tylko kupić produktu, chcemy żeby kryła się za produktem jakaś filozofia, jakieś wartości spójne z naszymi własnymi. Na budowanie, kreowanie marki pozwalają nam właśnie media społecznościowe. Nie pokazujemy tylko co sprzedajemy, pokazujemy też jak to robimy, jakimi wartościami się kierujemy, jacy jesteśmy jako firma. Coraz częściej w kreowaniu marki firmy wykorzystują programy powiązane z uczciwą konkurencją, ochroną środowiska, fair trade, działalnością charytatywną czy przeróżne programy afiliacyjne.

Społeczność zbudowana dookoła marki buduje naszą autentyczność, generuje zaufanie co wpływa, przy założeniu pozytywnego wizerunku na powiększanie się tej społeczności, a także wzrost jej lojalności jako klientów.

 

Must have  Twojego biznesu w internecie

Strona internetowa i wizytówka firmy

Kilka elementów budowania świadomości marki w internecie. To przede wszystkim strona internetowa i wizytówka w przeglądarce, która zbiera 98% ruchu w polskim internecie czyli w Google. Usługa Google Moja Firma jest całkowicie bezpłatna, jedynym warunkiem założenia takiej wizytówki jest posiadanie konta Gmail, które niezwykle nam się również przyda kiedy będziemy chcieli śledzić ruch na naszej stronie internetowej poprzez narzędzia Google Analytics oraz reklamowania naszych produktów, bądź usług poprzez Google Adwords.

Google Moja Firma wyświetla nam wynik w oparciu o sieć wyszukiwania i geolokalizację, czyli jeżeli prowadzicie Państwo salon obrączek ślubnych na Mokotowie, i posiadacie taką wizytówkę, to osobom, które będą wyszukiwały frazy obrączki ślubne, a mieszkają na Mokotowie lub w jego obrębie (i nie wyłączyły wcześniej w przeglądarce, z której korzystają usług geolokalizacji) wyświetli się Państwa zwizualizowana wizytówka, jak poniżej.

Jak reklamować biżuterię

W przypadku strony internetowej oprócz jej wizualnych aspektów, które w przypadku towarów takich jak biżuteria są niezwykle ważne, istotny też jest element tzw. UX czyli user experience czyli całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego. Projektowanie user experience to projektowanie produktów interaktywnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń zarówno tych wizualnych, poprzez design, jak i tych czysto funkcjonalnych. I tak w przypadku producenta posiadającego sieć dystrybucyjną, najważniejsza jest prezentacja produktów i dostępne formy kontaktu, tak w przypadku producentów czy dystrybutorów prowadzących działalność e-commerce, czyli sprzedaż internetową kwestie te są już bardzo skomplikowane i muszą brać pod uwagę zachowania użytkowników na stronie, łącznie z podziałem na konkretne grupy docelowe, rodzaje urządzeń itp. W przypadku strony internetowej na dzień dzisiejszy koniecznością jest przygotowanie jej responsywnosć, czyli możliwość korzystania z interfejsu na urządzeniach mobilnych. Ważne też aby responsywnosć ta pozwalała na pełną funkcjonalność strony, a nie tylko na jej przeglądanie.

white-gold-21
Fashion-Jewelry-Websites-for-your-idea-in-choosing-the-right-Fashion-Jewelry-as-supporting-the-appearance-you-will-look-engaging-13
12-Jewelry-Store
jewelry-new

Jeżeli chcemy zwiększyć swoje zyski poprzez e-commerce czyli sprzedaż w internecie przede wszystkim należy wykorzystać możliwości sklepu internetowego na naszej stronie. Jest wiele platform, które w prosty sposób pozwalają nam bez większych umiejętności stworzyć taki sklep. Firmy, które oferują usługi tworzenia sklepów internetowych na bazie szablonów np. Shoper, mają niestety ograniczone możliwości, nie wychodzą ze spersonalizowaną ofertą do swoich klientów. Każda dodatkowa funkcjonalność generuje dodatkowe koszty, i nie daje nam żadnej samodzielności. Natomiast koszty utrzymania takich sklepów rozliczane są w formie abonamentów, które wychodzą o wiele drożej niż jednorazowa opłata za stworzenie sklepu internetowego, który samodzielnie będziemy mogli obsługiwać przy niewielkich nakładach edukacji w tym temacie. Platformy open source, które funkcjonują na darmowej licencji dostępnej dla każdego, również do celów komercyjnych jak WordPress, Joomla czy Presta. O tym co wybrać i jakie są różnice już wkrótce w kolejnym artykule.

Zrzut ekranu 2017-05-24 o 12.04.59

Założeniem powyższego artykułu jest nie tylko przedstawienie możliwości jakie daje e-marketing, ale również tego by zrozumieć pewne narzędzia i odczucie potrzeby ich użycia. Mam nadzieję, że przygotowany cykl artykułów pozwoli  Tobie odnieść sukces na rynku w oparciu o przywiązanie i lojalność Twoich klientów.

 


Gienia Malenia

Gienia Malenia

Właściwie Patrycja Okła. Projektantka stron internetowych, ewangelistka WordPressa. Pasjonatka social media, z zacięciem insta fotograficznym. Próbuje zrozumieć viral. Przekładając swoją wiedzę i znajomość technik sprzedaży na budowanie wizerunku, kreacji i relacji, firm i marek w e-marketingu. Specjalizuje się w personal brandingu i obsłudze twórców internetowych. Założycielka i CEO Gienia Creative, z wielkimi wizjami networkingowymi.